Hoe werkt het? Starten met Google Adwords
Als je besloten hebt dat je Google Adwords wilt gaan gebruiken dan krijg je meteen een leuk cadeautje van Google, namelijk €75,00 gratis advertentietegoed. Je moet dan wel aan een aantal voorwaarden voordoen, zoals het storten van minstens €25,00. Aanmelden en de voorwaarden lezen kan hier.
Budget bepalen en dagbudget instellen
Zodra je een Adwords account hebt aangemaakt en krediet hebt toegevoegd, kun je je budget gaan bepalen. Zo kun je bijvoorbeeld een maximale ‘kosten per klik’ (CPC) instellen en een dagbudget.
Wanneer je een dagbudget hebt ingesteld dan worden je advertenties uitgezet zodra je dat dagbudget hebt bereikt, zo kom je nooit voor onverwacht hoge kosten te staan en heb je zelf in de hand hoeveel geld er per dag uitgaat en op wat voor een manier. Je kunt er ook voor kiezen om dit door Google zelf te laten bepalen, maar dan kun je er gif op innemen dat je zo aan je dagbudget zit. Houd dit dan ook altijd zelf in de hand, aanpassen kan altijd nog.
Campagnes en advertenties maken
Je kunt nu direct beginnen met het maken van een nieuwe campagne en één of meerdere advertenties binnen die campagne. Stel dat je bezoekers op de homepage van je website over hondenvoer terecht wilt laten komen. Je noemt je nieuwe campagne dan ‘Hondenvoer Homepage’ en je gaat meerdere advertenties maken om te kunnen zien welke het beste aanslaan.
Je kunt namelijk per advertentie zien hoe vaak er op geklikt wordt. Als jij diensten of producten aanbiedt op je website, dan is het zelfs mogelijk om te meten welke percentage van je betaalde bezoekers ook daadwerkelijk converteert (conversion rate).
Je bent dus niet meer is het donker aan het adverteren, zoals vroeger vaak het geval was, maar je ziet precies welke advertentie werkt en welke te beter kunt verwijderen. Naar mate je meer en meer gegevens verzameld, kun je je advertenties steeds beter op het zoekgedrag van mensen laten aansluiten en een betere gebruikerservaring leveren.
Zoekwoordlijsten maken
Om met jouw advertentie gevonden te kunnen worden in Google, moet je een lijst opstellen met zoekwoorden (voor die tijd doe je zoekwoordonderzoek). Als iemand dan één van deze zoekwoorden op Google intypt, dan komt jouw advertentie ergens in de adverteerruimte (bovenaan, rechts of onderaan) van Google te staan.
Met een website waarop je hondenvoer verkoopt, wil je op woorden als ‘hondenvoer kopen’, ‘hondenvoer bestellen’ en ‘hondenvoer aanbieding’ gevonden worden. Mensen die op dergelijke woorden zoeken zijn zitten hoogstwaarschijnlijk met hun bankpas in de aanslag, klaar om hondenvoer online te kopen.
Het is echter aan jou om alle mogelijke woorden waarop mensen zoeken die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst, te identificeren en in een lijst te plaatsen. Gaandeweg zal je in staat zijn om steeds meer zoekwoorden aan dit lijstje toe te voegen en je potentiële bereik te doen groeien.
Negatieve zoekwoorden
Je kunt ook negatieve zoekwoorden opgegeven. Als iemand op jouw opgegeven zoekwoord zoekt in combinatie met één van deze negatieve zoekwoorden, dan zal Google jouw advertentie niet laten zien. Er zijn standaard lijstjes met negatieve zoekwoorden die mensen op internet geplaatst hebben met honderden woorden waarop jij waarschijnlijk niet gevonden wilt worden.
Niet direct naar een aanmeldpagina
Een aantal jaren geleden was het nog zo dat je mensen direct naar een opt-in pagina kon sturen vanuit Google. Dit is tegenwoordig helaas niet meer mogelijk. Google wil elke betaalde en organische bezoeker op een website terecht laten komen die het meest waardevol voor ze is. Een pagina waar bezoekers alleen hun naam en e-mailadres in kunnen vullen, is per definitie niet waardevol omdat deze niet direct het antwoord geeft op de informatieaanvraag van de bezoeker.
Focus op relevantie
Google heeft als doel de beste zoekmachine op het internet te zijn en te blijven, dat lukt ze alleen wanneer zij de beste resultaten blijven geven aan hun gebruikers. Goede resultaten zijn over het algemeen de meest relevante resultaten bij een zoekopdracht.
Google wil dat jouw advertenties en pagina’s achter die advertenties (landingpagina’s) relevant zijn aan de woorden waar je op adverteert. Wanneer jouw website over vissen gaat maar je adverteert op het zoekwoord “hardlopen” dan zal Google dat niet waarderen. Je zult dan meer per klik moeten gaan betalen om vertoond te worden.
Zorg dus dat je Adwords advertentie relevant is voor datgene wat je op je website aanbiedt. Hoe beter je advertentie bij je website aansluit, hoe meer mensen op je website zullen blijven en hoe hoger je kwaliteitsscore zal zijn als een gevolg hiervan.
Onderscheid zoek- en displaynetwerk
Je kunt in Google adverteren in het zoeknetwerk (resultaten boven aan in de zoekresulaten) en in het displaynetwerk (ads by Google op websites).
Wanneer je het slim wilt doen dan maak je voor deze beide opties een aparte campagne aan zodat je deze op een andere manier kunt benaderen. Voor het displaynetwerk geldt de kwaliteitsscore namelijk niet.
Meet conversies
Meten is weten. Als je niks meet dan weet je ook niet hoe goed je het doet. Het is daarom verstandig om je “conversies” te meten. Dat kunnen verkopen zijn maar ook inschrijvingen op je nieuwsbrief, aanmeldingen voor je workshop enzovoorts.