Instagram telt in Nederland op het moment zo’n 2,1 miljoen gebruikers, waarvan er maar liefst 992.000 dagelijks op het platform terug te vinden zijn. Instagram blijft groeien in populariteit, daarom stellen we vandaag de vraag: ‘is het interessant om Instagram in te zetten voor je bedrijf?’

Wat maakt Instagram interessant?
Op onze website wordt regelmatig aandacht besteed aan het gebruik van social media in ons land. Een handig hulpmiddel hierbij is het jaarlijks onderzoek naar social media gebruik door Newcom Research.
Uit het onderzoek van januari 2016 komt o.a. naar voren dat de populariteit van Instagram nog steeds stijgt. Met name onder jongeren t/m 19 jaar is het dagelijks gebruik met maal liefst 37% toegenomen ten opzichte van 2015.
Wat Instagram met name interessant voor bedrijven maakt is dat uit recent onderzoek van Locowise blijkt dat het medium de hoogste engagement rate heeft. Dat feit geeft mogelijkheden voor zakelijk gebruik, zowel op het gebied van marketing als voor webcare.
Actie of reactie
Als we namelijk kijken naar het gebruik, dan blijkt dat maar liefst 81% van de geplaatste berichten een reactie is. Dat maakt het dus tot een medium waar we wel degelijk het gesprek met elkaar aan gaan. Dat geeft bedrijven met een wegcare team alle mogelijkheden om in contact te komen met de doelgroep.
Toch wordt bedrijven aangeraden nog voorzichtig te zijn bij het actief benaderen van Instagram gebruikers. Waar het bij social media kanalen zoals Twitter gebruikelijk is dat bedrijven meelezen en reageren op berichten. Wordt Instagram door gebruikers (nog) meer als persoonlijk ervaren, en niet iedereen vindt het prettig als een bedrijf zich ongevraagd mengt in een gesprek. Daarom is het belangrijk om vooraf in kaart te brengen hoe jouw doelgroep zal reageren op positieve webcare.
Mogelijkheden voor het MKB
Bij Instagram ligt de focus op visuele content, dat is een voordeel want een afbeelding verwerken onze hersenen vele malen sneller dan tekst. Nu er, net als bij Twitter mogelijkheden zijn om gebruik te maken van hashtags creëer je de mogelijkheid om als onderneming zichtbaar te worden. Dat bied ook het MKB een kans om een band op te bouwen met de doelgroep, mits deze natuurlijk aanwezig is op Instagram. Bedenk wel een passende hashtag, die ervoor zorgt dat de activiteit rondom je campagne of actie gemeten en geanalyseerd kan worden.
Adverteren
Sinds vorig jaar is het voor bedrijven mogelijk om ook te adverteren. De mogelijkheden om bijvoorbeeld advertentie targets in te stellen zijn vrijwel hetzelfde als op Facebook, niet zo gek want Instagram is in 2012 door Facebook overgenomen.
Heb je vragen over de zakelijke inzet van Instagram neem dan gerust contact met ons op?