Als je ooit hebt nagedacht aan online marketing, SEO, Google AdWords of andere manieren om je bedrijf online te promoten, is het zeer waarschijnlijk dat je de term ‘zoekwoorden’ bent tegengekomen. Wat je misschien niet bent tegengekomen, is een uitleg over waar deze veel gebruikte term nou precies voor staat, of tips om de meest effectieve zoekwoorden te kiezen voor jouw bedrijf en website. Daarom dit artikel waarin wij in begrijpelijke taal uitleggen hoe je zoekwoorden kan vinden die jou succesvol kunnen maken online!

De juiste zoekwoorden voor jouw website

WEET WAAR JE HET OVER HEBT – WAT IS EEN ZOEKWOORD?

Wanneer iemand een zoekopdracht intypt in Google, checkt de zoekmachine alle websites die geregistreerd staan om de meest relevante resultaten te vinden. De focus van de zoektocht van zoekmachines is de laatste jaren meer op de inhoud van websites gericht, en in het bijzonder de termen op websites die gelijk zijn aan de zoekopdrachten die mensen in Google intypen. Deze woorden of termen zijn de “zoekwoorden” waar iedereen het over heeft, en deze bepalen voor een groot deel waar je website terecht komt in Google’s index.

BLIJF RELEVANT

Als we gaan denken aan zoekwoorden als louter de termen die Google gebruikt om onze website te ranken, is het goed mogelijk om alleen maar naar de statistieken van zoekwoorden te gaan kijken, en te vergeten wat we eigenlijk proberen te verkopen. Zoekwoorden moeten relevant zijn voor je bedrijf, zodat de inhoud van je website on-topic en interessant is én in de juiste zoekresultaten voorkomt, zodat je meer bezoekers krijgt. Het is ook belangrijk om de locatie of regio waarin je bedrijf actief is aan je zoekwoorden toe te voegen – dit helpt om klanten aan te trekken die ‘in de buurt’ zoeken, en kan ervoor zorgen dat zij bij jou terecht komen, en niet bij de concurrent.

ZOEKVOLUME – ZO HOOG MOGELIJK?

Zodra je een idee hebt van de zoekwoorden waarop je gevonden wil worden, is het handig om wat informatie over de prestaties van deze woorden in de Google zoekresultaten te raadplegen. Dit is waar een tool als Google zoekwoordplanner zijn waarde bewijst – met deze tool kun je informatie vinden over al je zoekwoorden, plus suggesties voor soortgelijke zoekwoorden die mogelijk beter presteren. Het zoekvolume van je zoekwoorden verwijst naar het aantal zoekopdrachten die zijn uitgevoerd naar dat zoekwoord in de afgelopen maand. Dit betekent dat je zoekwoorden moet kiezen met een zoekvolume dat hoger is dan 0, zodat er een kans is dat iemand je website ziet in de zoekresultaten. Hoe hoger het zoekvolume, des te meer mensen er naar dit woord zoeken, maar dit betekent ook dat er meer concurrentie zal zijn voor deze woorden. Het is belangrijk om wat je probeert te verkopen in het achterhoofd te houden en aan je niche te denken – uiterst relevante zoekwoorden met een lager zoekvolume zullen waarschijnlijk succesvoller zijn dan algemene zoekwoorden met een erg hoog zoekvolume.

GEBRUIK CONCURRENTIE-INFO VOOR DE BESTE RESULTATEN

Als een zoekwoord erg veel concurrentie heeft, is dit niet meteen een reden om deze niet te gebruiken. Een erg competitief zoekwoord houdt in dat veel mensen strijden voor een topklassering voor dit woord, wat betekent dat het erg moeilijk is om hoog voor dit zoekwoord te ranken. Bijvoorbeeld: neem een elektronicazaak uit Hoofddorp die haar website wil optimaliseren voor de term “televisie”. Voor het zoekwoord “televisie” bestaat natuurlijk erg veel concurrentie van andere grote elektronicaketens en online shops. De term “televisie Hoofddorp” daarentegen zal een lager zoekvolume hebben, maar daarom ook minder concurrentie. Het is daarom in dit geval verstandiger om te optimaliseren voor het meer specifieke zoekwoord met een lager zoekvolume om de juiste klanten aan te trekken, aangezien heel algemene zoekwoorden niet garanderen dat je de juiste klanten aantrekt.

DENK ALS EEN KLANT

Jij kent je bedrijf als geen ander, en daardoor kan je soms vergeten je in te leven in jouw klanten, die misschien andere perspectieven of ideeën hebben dan jij. Wanneer je je zoekwoorden kiest, is het daarom raadzaam om goed na te denken over hoe jouw potentiële klanten naar je bedrijf of diensten zullen zoeken. Als je iets heel specifieks verkoopt, is het wellicht verstandig om je website ook voor synoniemen van je producten of soortgelijke producten waar je klanten ook in geïnteresseerd zouden kunnen zijn te optimaliseren. Doe dit echter alleen voor je minder belangrijke zoekwoorden – je drie belangrijkste zoekwoorden moeten altijd relevant zijn en je producten of diensten beschrijven, aangezien klanten hier waarschijnlijk het meeste naar zullen zoeken.