Social Media
Social media is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Aan elk begin van ieder jaar stelt Newcom Research & Consultancy B.V. een onderzoek in naar het gebruik van de verschillende social mediakanalen in Nederland in 2016. De belangrijkste uitkomst is dat het gebruik van grootmacht Facebook nog steeds groeit, terwijl microblogdienst Twitter en het sociale mediaplatform Google+, van de meest gebruikte zoekmachinegigant, een daling laten zien.
Facebook nog steeds de grote nummer 1
Facebook blijft groeien in het dagelijks gebruik. Waar een aantal experts enkele jaren geleden een daling in gebruik voorspelden, blijkt het aantal gebruikers dat dagelijks inlogt op het platform nog steeds te groeien. In 2015 waren er ruim 6,6 miljoen Nederlanders dagelijks actief, terwijl in 2016 dit zal groeien naar 6,8 miljoen Nederlanders. De stijging van het gebruik van Facebook is met name te wijten aan de nieuwe gebruikers onder de 65- en 80-plussers.
Bij zo’n massaal gebruik van social media is het geen wonder dat het bedrijfsleven dit ook heeft ontdekt. Social media is natuurlijk een geweldig platform voor rechtstreeks contact met je klanten. Mocht je het interessant vinden, hier vind je meer cijfers over social media gebruik
Wie slim en effectief social media gebruikt, kan meer leads genereren en bestaande klanten behouden en omtoveren tot ware ambassadeurs. Klanten die niet alleen met jou praten maar ook over jou praten. Dat is de droom van veel bedrijven. En deze droom is zeker niet onhaalbaar. Het kost alleen ontzettend veel tijd die je bereid moet zijn te willen investeren.
Tijd verdien je terug
Of het nu gaat om een oma uit je eigen dorp of de speculant op de Beurs; iedereen is tegenwoordig te vinden op social media. Een uitnodiging voor een feestje komt niet meer per post, nee.. er wordt een Facebook evenement aangemaakt. De gebruikers statistieken liegen er niet om, driekwart van de Nederlandse bevolking van 12 jaar en ouder gebruikt social media (CBS, 2016). Goed beschouwd heeft social media onze hele manier van communiceren veranderd.
Met deze cijfers in het achterhoofd hebben veel bedrijven de stap gemaakt om ook ‘actief’ te zijn op social media. Want zeg nou zelf, wie wil er geen gebruik maken van zo’n gigantisch netwerk ? Dus maak je een Facebookprofiel, Twitteraccount of zelfs Snapchat en WhatsApp aan. Vervolgens plaats je wat berichten en soms volgen er likes of wordt een bericht gedeeld. Wat veel ondernemers echter niet beseffen is dat alleen het hebben van social media en het af en toe plaatsen van berichten onvoldoende is om het beste uit je onderneming te halen.
Social media strategie
Essentieel voor een effectieve social media campagne is een goede strategie en uitgedacht plan, daar gaat het bij de meeste ondernemers al vaak mis. Zo’n campagne opstellen doe je niet even zomaar, daar komt heel wat bij kijken. Eén van de belangrijkste aspecten van een goede campagne is het onderzoek naar jouw doelgroep, is jouw doelgroep wel actief op social media en zo ja, welke kanalen gebruiken zij dan?
Een andere stap waar zelden aan wordt gedacht, is onderzoek naar jouw eigen onderneming. Wat wordt over jouw merk gezegd? Want als je weet wat jouw doelgroep verwacht dan kun je daar heel handig op inspelen. Op Social Mention kun je zien of er al over jouw merk wordt gepraat.
Welk social media kanaal je ook kiest je moet beseffen waar je doelgroep behoefte aan heeft en of jij dat kan bieden. Ideaal is content waar je doelgroep blij van wordt waardoor jouw content gedeeld wordt. Berichten plaatsen omdat het wel weer eens tijd is, is geen strategie. Met dat soort loze berichten ben je volgers eerder kwijt dan rijk. Jouw social media moet geen geforceerd, inhoudsloos kanaal zijn, alleen bij een toegevoegde waarde voor jouw doelgroep heeft het gebruik van social media nut.