Google Adwords
Google Adwords is het advertentieprogramma van Google, waarmee je jouw advertentie in Google kunt laten verschijnen in de lijst met “gesponsorde koppelingen” of “advertenties”.
Adverteren op zoekwoorden
Je adverteert bij Google Adwords op zoekwoorden, ook wel keywords genoemd. Dit zijn woorden of woordcombinaties die de gebruikers van Google intypen om iets te zoeken. Zodra een gebruiker van een Google een zoekwoord intypt waar jij op adverteert wordt jouw advertentie getoond.
Zoekwoorden verschillen qua prijs
De prijzen voor het adverteren verschillen nogal per zoekwoord. Woorden zoals ‘verzekering’, ‘lening’ en ‘hypotheek’ behoren tot de duurste woorden om op te adverteren, de prijzen per klik kunnen in dat soort gevallen enorm oplopen.
Snel betaalde bezoekers naar je website
Het kan zijn dat je nog niet veel organische (gratis) bezoekers uit de zoekmachines naar je website trekt, bijvoorbeeld omdat je nog niets aan zoekmachine optimalisatie gedaan hebt of omdat je website erg nieuw is.
Mocht je meteen al veel bezoekers naar je website willen krijgen, dan leent Adwords zich hier perfect voor. Je kunt er binnen een paar minuten voor zorgen dat honderden nieuwe bezoekers uit Google gaat krijgen, zonder dat je daar veel tijd en moeite is hoeft te stoppen. Ook zullen deze bezoekers nog eens ‘warmer’ zijn dan een willekeurige bezoeker, omdat ze via een zoekwoord zijn binnengekomen die jij van tevoren op hebt gegeven.
Het nadeel is dan wel dat je jezelf afhankelijk maakt van Google Adwords en dat het wel geld kost. Elke betaalde bezoeker die op je website komt zal je dan ook financieel wat minder opleveren dan een gratis bezoeker.
Let op je kwaliteitsscore
Het is niet alleen een kwestie van een hoog budget hebben en veel geld betalen per zoekwoord; de relevantie van je advertentie speelt ook een grote rol. Als jouw advertentie niet goed aansluit bij de inhoud van je website. Veel mensen jouw website weer verlaten nadat ze je advertentie aangeklikt hebben, dan zal je advertentie minder relevant worden in de ogen van Google.
Hoe minder relevant je bent, hoe lager je kwaliteitsscore. Des te hoger jouw kwaliteitsscore is, des hoger je in de zoekresultaten zal komen en des te minder je hoeft te betalen voor jouw advertentie. Google beloont namelijk relevante adverteerders, omdat zij zorgen voor een uitstekende gebruikerservaring.
Waar een bezoeker dan ook op zoekt, Google wil altijd ervoor zorgen dat de meest relevante bronnen bovenaan komen te staan.
Starten met Google Adwords – meer over Adwords