Van content naar context met Google Rankbrain

Slimme machines die de wereld overnemen: er zijn al meerdere succesvolle films over gemaakt. In de nabije toekomst is dit scenario nog onwaarschijnlijk, feit is wel er worden grote stappen gemaakt op het gebied van kunstmatige intelligentie.

De laatste tijd is bijvoorbeeld machine learning, een methode waarbij computers zichzelf nieuwe vaardigheden aanleren, sterk in opkomst. Google is niet voor niets al jaren de meest gebruikte zoekmachine, dat willen ze graag zo houden. Geen wonder dus dat Google er hard aan werkt om deze innovatieve technologieën te benutten om de gebruikers ervaring te verbeteren.

Van content naar context met Google Rankbrain | Onzid webdesign

Zelflerende technologie voor betere resultaten

Enkele jaren geleden nam Google het bedrijf Deepmind over, een bedrijf gespecialiseerd in het creëren van apparatuur met zelflerende capaciteiten op het gebied van games. De software van deze onderneming leert tijdens het spelen van games niet alleen van eerder gemaakte fouten, maar was ook in staat een strategie te ontwikkelen om in de toekomst betere resultaten te behalen.

Vanzelfsprekend een interessante techniek voor Google, want ook een zoekmachine probeert gebruikers de beste zoekresultaten voor te schotelen. Machine learning is dan ook een ideale aanvulling op de huidige algoritmes die de zoekresultaten bepalen. Een kwestie van: hoe slimmer de zoekmachine hoe beter de ervaring voor de gebruikers.

Google Rankbrain beoordeelt website als geheel

De software is inmiddels in gebruik en heeft de toepasselijke naam Rankbrain. Het grootste verschil ten opzichte van de oude algoritmes is dat Google Rankbrain bij bepalen van de ranking geen berekening meer maakt op honderden vooraf bepaalde factoren. Maar de op een grote hoeveelheid trainingsdata.
De medewerkers van Google zoeken websites uit met de hoogst mogelijke kwaliteit die daarnaast bijzonder populair zijn bij bezoekers. Google Rankbrain analyseert deze websites en ontwikkelt op deze basis vervolgens een geheel eigen algoritme. Hierdoor ziet Google Rankbrain een website en alle sociale signalen daaromheen als één groot geheel en niet maar als honderden afzonderlijke ranking factoren.

Context bepalend voor zoekresultaten

Na links en content is Google Rankbrain uitgegroeid tot een een heel belangrijk ranking signaal. In de tussentijd voorziet Google het zelflerende systeem regelmatig van nieuwe trainingsdata om te analyseren. Zo wordt de techniek steeds beter en efficiënter in het beoordelen van websites en de toegevoegde waarde van deze websites voor de gebruikers.

Een allround website die op zoveel mogelijk punten hoog scoort, is dan ook de beste strategie om blijvend hoog te scoren bij Google in de toekomst.
Bij Google Rankbrain gaat het niet alleen om de content, maar vooral om de context er omheen. Het totaalplaatje rondom een website, denk b.v. aan social media, rondom een website wordt daarom steeds belangrijker.

Wat kan ik met deze informatie?

Schrijf je bijvoorbeeld veel content voor je website maar wordt dit niet of nauwelijks gedeeld op social media? Dan kan Google Rankbrain dit uitleggen als een signaal dat jouw website geen inhoudelijke meerwaarde heeft voor bezoekers. Een eenzijdige focus op SEO of een andere vorm van online marketing levert dan niet langer het gewenste resultaat op.

Zorg daarom voor een snelle website met waardevolle inhoud en promoot je content actief op social media. Probeer op deze manier zoveel mogelijke positieve berichtgeving rond je onderneming te creëren. Want door deze ontwikkelingen is meer dan ooit de kwaliteit het leidende criterium om hoog in de zoekmachine resultaten te komen, en daar is uiteraard Google uiteraard allemaal om te doen.