Niet iedere onderneming biedt zijn dienstverlening aan vanuit een groot kantoor of winkelpand. Er zijn tegenwoordig veel ondernemers die gewoon vanuit huis werken. Denk bijvoorbeeld aan de vele online webshops, die in de veel gevallen geen fysiek winkelpand hebben omdat hun website als virtuele winkel fungeert.
Meer informatie is beter
Naast webwinkels zijn er meer ondernemingen die om wat voor reden dan ook geen eigen vestiging nodig hebben. Speciaal voor dit soort ondernemingen biedt Google de mogelijkheid van Google Mijn Bedrijf waar een ondernemer zijn/haar bedrijf kan aanmelden met een servicegebied. Op die manier kunnen deze bedrijven in de zoekresultaten toch concurreren met bedrijven die wél over een vaste werklocatie beschikken.
Mede door het enorme gebruik van mobiele telefoons worden lokale zoekresultaten worden steeds belangrijker en Google Mijn Bedrijf speelt hierbij een centrale rol. Hoe meer informatie op een bedrijfspagina en hoe gedetailleerder deze is, des te groter de kans dat het bedrijf in kwestie hoog scoort in de lokale resultaten. Vanuit SEO-perspectief is het dus cruciaal dat bedrijven met een bepaald servicegebied voldoende aanmeldingsmogelijkheden hebben.
Servicegebied toevoegen aan je bedrijf
Een servicegebied toevoegen aan je bedrijfspagina is heel eenvoudig. Log in op Google Mijn Bedrijf, kies de pagina die je wil aanpassen en klik op ‘Bewerken’. Ga vervolgens naar ‘Adres’ en vink hier de optie ‘Ik lever producten en services bij klanten op locatie’ aan. Hiermee heb je de belangrijkste stappen al voltooid.
Je kunt de servicegebieden waar je met je bedrijf actief bent instellen op basis van plaats, postcode of binnen een straal rondom je huidige locatie. Ontvang je af en toe klanten op je (thuis)kantoor? Vink dan het selectievak ‘Ik verleen services aan mijn klanten op mijn bedrijfsadres’ aan. In dat geval wordt je volledige adres weergegeven op je bedrijfspagina tijdens kantooruren.
Tegenvallende rankings bij brede dienstverlening
Ondanks deze extra functionaliteit die Google aanbiedt, maken sommige bedrijven met een servicegebied melding van tegenvallende rankings in de lokale zoekresultaten. Dit probleem lijkt te ontstaan door een te brede dienstverlening in combinatie met een te beperkt servicegebied. Sinds Google’s Pigeon update worden bedrijven met een gefocuste dienstverlening en locatie hoger gewaardeerd.
Voorbeeld: Je hebt een timmerbedrijf maar bied ook ook loodgietersdiensten aan, Google zal hierdoor moeite hebben om je website lokaal hoog te ranken. Gelukkig is hier een oplossing voor: splits in zo’n geval je onderneming op in verschillende merken en geef deze elk afzonderlijk een eigen pagina op Google Mijn Bedrijf. De nichefocus van elk merk wordt dan door de zoekmachine herkend en beloond met een hogere ranking.
Maak tegelijkertijd het servicegebied van je bedrijf zo groot mogelijk. Dit kan op verschillende manieren: creëer afzonderlijke landingspagina’s op je website voor elke grote stad die je in jouw servicegebied op Mijn Bedrijf vermeldt. Geef iedere locatie daarnaast aparte contactgegevens zoals een eigen telefoonnummer. Wacht de resultaten rustig af: na verloop van tijd zul je merken dat je website zal stijgen in de lokale rankings.