Steeds meer website bezoekers zijn afkomstig van mobiele apparaten. Om hier op in te spelen voert Google op korte termijn diverse wijzigingen door in Adwords. Voor adverteerders wordt het hierdoor makkelijker om mobiele advertenties te plaatsen en kan de doelgroep gerichter worden aangesproken.

Google AdWords wordt mobiel vriendelijker | Onzid webdesign

Meer ruimte voor tekstadvertenties

In februari werd bekend dat Google stopt met plaatsen van advertenties in de rechterkolom van de zoekresultaten. De zoekmachine koos hiervoor om een goede weergave op de verschillende apparaten te garanderen. Op de kleinere schermen van mobiele telefoons en tablets werd de rechterkolom in tegenstelling tot op desktop computers immers niet weergegeven.

Nu de weergave van zoekresultaten op verschillende apparaten grotendeels gelijk is, komt Google met een nieuwe aanpassing. Adverteerders krijgen namelijk meer ruimte in tekstadvertenties. De karakter limiet gaat van 1 regel met 25 karakters naar 2 regels van 30 karakters. Ook voor de beschrijving komt iets meer ruimte beschikbaar die gaat van 2 regels met 35 karakters naar 1 regel van 80 karakters.

Responsive display advertenties

Met Responsive Display Ads introduceert Google later dit jaar een nieuw hulpmiddel dat dit proces volledig automatiseert. Dit omdat een goede weergave van advertenties op de uiteenlopende mobiele apparaten momenteel nogal een flinke uitdaging is voor adverteerders. Individuele advertenties moeten nogal eens aangepast worden om op het (mobiele) scherm van de doelgroep optimaal te worden weergegeven.

Na deze update hoeven adverteerders alleen nog een titel, beschrijving, URL en afbeelding in te voeren en Google zorgt er vervolgens voor dat de advertentie geheel responsive is. Hierdoor sluiten de tekst advertenties beter aan op de overige content van een webpagina, met als gevolg een betere  gebruikerservaring en een potentiële verhoging van de  Click Through Rate.

Bodaanpassingen voor verschillende devices

Tot 2013 was het in AdWords nog mogelijk om bodaanpassingen te doen voor specifieke apparaten zoals tablets. Google besloot echter deze extra functionaliteit te verwijderen. Nu het mobiele internetverkeer fors is gestegen en mobiele advertenties een steeds groter markt aandeel veroveren, komt de zoekmachine terug op dit besluit.
Op korte termijn kunnen adverteerders weer individuele bod aanpassingen voor desktop computers, mobiele telefoons en tablets. Daarnaast wordt het mogelijk om per apparaat biedingen tot wel +900% uit te brengen, waardoor adverteerders hun advertentiebudget gerichter kunnen besteden om AdWords effectiever te maken.

Nieuwe lokale zoekadvertenties

Uit statistieken van Google blijkt dat locatiegebaseerde mobiele zoekopdrachten 50% sneller groeien dan andere mobiele zoekopdrachten. Zo’n 30% van alle mobiele zoekopdrachten die tegenwoordig in Google worden ingevoerd, zijn op de één of andere manier gerelateerd aan een locatie.

Google probeert hierop in te spelen door het voor adverteerders eenvoudiger te maken om advertenties te optimaliseren voor lokaal mobiel zoekverkeer. Met behulp van de locatie-extensie wordt het mogelijk om in Google Maps zaken als het bedrijfslogo, de winkelvoorraad en productaanbiedingen weer te geven.